تبلیغات
كیمیای سعادت - چگونه از فتنه ی دجال در امان باشیم؟
7 اسفند 88

چگونه از فتنه ی دجال در امان باشیم؟

   ارسال مطلب توسط: admin    نوع مطلب :فتنه ی دجال ،

سورة الكهف
پیامبر امتش را به اموری که آنان را از فتنه دجال حفظ می کند ارشاد کرد او امت را بر قانونی واضح و بدون ابهام ترک کرد. کسی از آن منحرف نمی شود جز اینکه هلاک می گردد. هیج راه خیری نبود مگر امتش رابه آن راهنمایی کرد و هیچ شری نبود مگر امتش را از آن برحذر داشت.
یکی از مواردی که پیامبر -صلى الله علیه وسلم- امتش را از آن برحذر داشت فتنه مسیح دجال است زیرا بزرگترین فتنه ای است که امت اسلامی با آن مواجه می شوند والبته هر پیامبری امتش را از فتنه مسیح دجال یک چشم برحذر داشته ولی حضرت محمد بیشتر از سایر انبیاء امتش را از آن برحذر داشته است چون خداوند بسیاری از صفات دجال را به پیامبرش گفت تا امتش را بترساند چراکه دجال از همین امت خارج خواهد شد. و محمد خاتم انبیاء است.
بعضی از ارشادات نبوی در زمینه تحذیر امت از فتنه دجال در ذیل آورده می شود. از خداوند بزرگ خواستاریم ما را از آن حفظ کند.
1- تمسک به اسلام و مسلح شدن به اسلحه ایمان و شناخت اسماء الله الحسنی که خداوند در آنها شریکی ندارد و همچنین معلوم است. دجال انسانی است که می خورد و می آشامد. ولی خداوند از آن منزه است. دجال کور است ولی خداوند چنین نیست. کسی خداوند را نمی بیند تا پس از مرگ ولی دجال را

همه انسانهای مؤمن و کافر می بینند.
2- پناه بردن به خدا از شر فتنه دجال خصوصاً در نماز به استناد احادیث صحیح پیامبر -صلى الله علیه وسلم- از جمله حدیثی که شیخان و نسایی از عائشه (رضی الله عنها) روایت می کنند.
او می گوید: پیامبر -صلى الله علیه وسلم- در نماز این دعا را می خواند. «اللهم إنی أعوذبک من عذاب القبر وأعوذبک من فتنة المسیح الدجال... الحدیث»(1).
«پروردگارا از عذاب قبر و از فتنه مسیح دجال به تو پناه می برم».
بخاری از مصعب(2) نقل می کند. او گفت سعد دیگران را به پنج چیز امر می کرد که همه آنها را از پیامبر -صلى الله علیه وسلم- آموخته بود... (از جمله آنها) «و أعوذ بک من فتنة الدنیا (یعنی: فتنة الدجال»(3).
«پروردگار از فتنه دنیا (یعنی فتنه دجال) به تو پناه می برم».
«اطلاق دنیا به جای دجال اشاره دارد به اینکه فتنه دجال بزرگترین فتنه دنیا است»(4).
مسلم از ابوهریره روایت می کند گفت: پیامبر خدا -صلى الله علیه وسلم- فرمود:
«إذا تشهد أحدکم فلیستعذ بالله من أربع، یقول: اللهم إنی أعوذبک من عذاب جهنم ومن عذاب القبر ومن فتنة المحیا والممات ومن شر فتنة المسیح الدجال»(5).
«هرگاه یکی از شما در نماز تشهد خواند از چهار چیز به خدا پناه ببرد و بگوید: پروردگارا از عذاب جهنم، عذاب قبر واز فتنه زندگی و مرگ و از شرّ فتنه دجال مسیح به تو پناه می برم».
امام طاوس(1) فرزندش را به اعادة نمازی سفارش می کرد که این دعا را در آن نخوانده باشد»(2).
بدین دلیل سلف صالح فرزندانشان را بر این دعا تعلیم می دادند.
سفارینی می گوید: «هر عالمی لازم است احادیث مربوط به دجال را بین مردان، زنان و فرزندان منتشر کند... روایت شده است یکی از علامتهای خروج دجال فراموش شدن نام او بر منابر است»(3).
او در ادامه می گوید: خصوصاً در زمان ما که فتنه به اوج رسیده است، محنتها زیاد شده اند، آموزه های نبوی مندرس شده اند، سنتها به بدعت تبدیل شده و بدعتها به شریعت مبدل گشته اند»(4).
«لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»(5).
3- حفظ آیاتی از سورة کهف: پیامبر خدا فرمودند آیات اول سورة کهف بر دجال خوانده شود. در برخی روایات به جای اول سورة کهف، آیات آخر سورة کهف وارد شده است (ده آیه از اول یا ده آیه از آخر).
مسلم از نواس بن سمعان (درحدیث طولانی) روایت کرده است پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: «... من أدرکه منکم فلیقرأ علیه فواتح سورة کهف»(6).
«... هر یک از شما به دجال رسید آیات اول سورة کهف را بر او بخواند».
مسلم از ابودرداء -رضی الله عنه- نقل می کند پیامبر فرمود:
«من حفظ عشر آیات من أول سورة الکهف، عصم من الدجال» أی: من فتنته.
«هر کس ده آیه اول سورة کهف را حفظ داشته باشد از فتنه دجال محفوظ می شود». مسلم می گوید: «شعبه گفت: آخر کهف و همام گفت: اول کهف»(1).
نووی می گوید: «چون در اول سورة کهف دربارة وقایع عجیب و برخی از آیات خداوند بحث می شود هر کس در آنها تدبر کند به فتنه دجال گرفتار نمی گردد و چون در آخر آن این آیه ?أَفَحَسِبَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنْ یَتَّخِذُوا? وجود دارد»(2). لذا این از خصوصیات سورة کهف است. احادیث وارده تشویق به قرائت آن می کنند خصوصاً در روز جمعه.
حاکم از ابوسعید خدری -رضی الله عنه- روایت می کند پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود:
«إن من قرأ سورة الکهف یوم الجمعة، أضاء له من النور ما بین الجمعتین»(3).
«هر کس سورة کهف را در روز جمعه قرائت کند بین دو جمعه نور بر او نازل می شود».
شکی نیست سورة کهف شأن عظیمی دارد و در آن آیات بدیعی مانند: قصه اصحاب الکهف، قصه موسی و خضر، قصه ذی القرنین و بنای سد بزرگ توسط او در برابر یاجوج و مأجوج، اثبات دوباره زنده شدن بعد از مرگ و حشر و نشر، نفخ در صور و بیان حال زیانبارترین عاملان کسانی که گمان می کنند بر سر راه هدایتند اما در ضلالت و کوری بسر می برند، وجود دارند. لذا بر هر مسلمانی لازم است در قرائت این سوره و حفظ و تکرار آن خصوصاً در بهترین روز هفته یعنی روز جمعه توانا باشد.
4- فرار از دجال و دوری از او: در این راستا بهترین راه ساکن شدن در مکه و مدینه است چون دجال وارد مکه و مدینه نمی شود. پس لازم است هنگام ظهور دجال از او دور شویم چون با قدرت فراوانش امور خارق العاده انجام می دهد. و هر لحظه ممکن است انسان از او متأثر شود و پیرو او گردد. لذا از خداوند می خواهیم ما و جمیع مسلمانان را از فتنه او نجات دهند.
امام احمد و ابوداود و حاکم از ابوالدهماء روایت می کنند که می گوید از عمران بن حصین حدیثی شنیدم گفت پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود:
«من سمع بالدجال فلینأ عنه، فوالله إن الرجل لیأتیه وهو یحسب أنه مؤمن فیتبعه مما یبعث به من الشبهات، أو لما یبعث به من الشبهات»(1).
«هر کس اسم دجال (ظهور دجال) را شنید از او دور شود، سوگند به خدا مرد نزد او می رود گمان می کند مؤمن است و بر اثر شبهاتش از او پیروی می کند.

(1) «صحیح بخاری» کتاب الاذان، باب الدعاء قبل السلام (2/317 - با شرح فتح الباری) و «صحیح مسلم» کتاب المساجد و مواضع الصلاة، باب التعوذ من عذاب القبر و عذاب جهنم (5/87 - با شرح نووی).
(2) مصعب بن سعد ابی وقاص «فتح الباری» (11/175).
(3) «صحیح بخاری» کتاب الدعوات، باب التعوذ من عذاب القبر (11/174 - با شرح فتح الباری).
(4) «فتح الباری» (11/179).
(5) «صحیح مسلم» کتاب المساجد و مواضع الصلاة، باب التعوذ من عذاب القبر و عذاب جهنم (5/87 - با شرح نووی).
(1) یکی از تابعین بزرگ که حدود پنجاه صحابه را ملاقات کرده و چهل بار حج تمتع به جای آورده است. ابن عینیه می گوید: اجتناب کننده ها از دربار سلاطین سه نفر یعنی ابوذر طاووس وسفیان ثوری بودند او در سال (106 ه‍. ) وفات کرد. «تهذیب التهذیب» (5/8-10).
(2) «صحیح مسلم» کتاب المساجد باب التعوذ من عذاب القبر (5/89 - با شرح نووی).
(3) در این زمینه هیثمی حدیث صحیحی را از صعب بن جثامه روایت کرده است او می گوید از پیامبر خدا شنیدمفرمود: «لایخرج الدجال حتی یذهل الناس عن ذکره وحتی تترک الائمة ذکره علی المنابر» «مجمع الزوائد و منبع الفوائد» (7/335).
(4) «لوامع الانوار البهمه» (2/106 - 107).
(5) «لوامع الانوار البهمه» (2/106 - 107).
(6) «صحیح مسلم» کتاب الفتن باب ذکرالدجال (18/65 - با شرح نووی).
(1) «صحیح مسلم» = صلاة المسافرین باب فضل سورة کهف و آیة الکرسی.
(6/92 - 63 - با شرح نووی).
(2) «شرح نووی بر مسلم» (6/93).
(3) «مستدرک حاکم» (2/368) او می گوید: این حدیث صحیح الاسناد است که شیخان آن را استخراج نکرده اند.
آلبانی این حدیث را تصحیح کرده است. «صحیح الجامع الصغیر».
(5/340) (حدیث 6346).
(1) «الفتح الربانی» (24/74) و «سنن ابوداود» (11/242 - با شرح عون المعبود) و «مستدرک حاکم» (4/351) حاکم می گوید: این حدیث صحیح الاسناد مطابق شرط مسلم است و در صحیحین نیامده است» ذهبی درباره آن چیزی نگفته است.
آلبانی این حدیث را تصحیح کرده است «صحیح الجامع الصغیر» (5/303) (حدیث 6177).

/m/