تبلیغات
كیمیای سعادت - کم شدن صالحین
12 اسفند 88

کم شدن صالحین

   ارسال مطلب توسط: admin    نوع مطلب :نشانه های قیامت ،

کم شدن صالحین

از جمله نشانه های قیامت رفتن صالحین، کم شدن نیکوکاران و افزایش اشرار است تا وقتی که جز اشرار در زمین نمی مانند و قیامت در زمان آنها بر پا می شود. عبدالله بن عمرو -رضی الله عنه- می گوید پیامبر خدا فرمود: «لا تقوم الساعة حتى یأخذ الله شریطته من أهل الأرض، فیبقى فیها عجاجة لا یعرفون معروفاً ولا ینکرون منکراً»(1). «قیامت بر پا نمی شود تا اینکه خداوند اهل خیر و دین را از زمین بر دارد و تنها انسان های شرور که امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند در آن باقی بمانند» یعنی خداوند اهل خیر و دین را بر می دارد و انسان های شرور، رذیل و انسان های بی ارزش را باقی می گذارد. این واقعه هنگامی رخ می دهد که علم و علماء برداشته می شوند و مردم جاهلانی را که بدون علم فتوی می دهند به عنوان

رئیس خود بر می گزینند.
عمرو بن شعیب از پدرش از جدش از پیامبر -صلى الله علیه وسلم- روایت می کند پیامبر خدا -صلى الله علیه وسلم- فرمودند: «یأتی على الناس زمان یغربلون فیه غربلة یبقى فیه حثالة قد مرجت عهودهم وأماناتهم، واختلفوا فکانوا هکذا (و شبک بین أصابعه)»(2).
«زمانی می آید مردم غربال می شوند و انسان های کم ارزش می مانند که عهد و پیمانهایشان با هم آمیخته شده و دچار اختلاف شده اند (پیامبر خدا انگشتانش را در هم فرو برد) و فرمودند مانند این انگشتان».
کاهش تعداد نیکوکاران هنگام افزایش گناه و ترک امر به معروف و نهی از منکر است. زیرا وقتی نیکوکاران امر به معروف و نهی از منکر را رها کردند، فساد زیاد می شود و عذاب بر همه آنان نازل می گردد همانطور که در حدیث آمده است وقتی خبث و معصیت زیاد شود نیکوکاران نمی مانند. «روایت از بخاری»(1).

(1) «مسند احمد» (11/181-182) شرح احمد شاکر می گوید اسناد حدیث صحیح است. و «مستدرک حاکم» (4/435) حاکم می گوید حسن این حدیث را از عبدالله بن عمرو شنیده باشد مطابق شرط شیخین است».
(2) «مسند احمد» (12/12 شرح احمد شاکر) می گوید حدیث صحیح است. و «مستدرک حاکم» (4/435) می گوید: این حدیث صحیح الاسناد است که شیخین آن را روایت نکرده اند. ذهبی نیز با او موافق است.
(1) «صحیح بخاری» کتاب الفتن باب قول النبی -صلى الله علیه وسلم- «ویل للعرب من شر قد اقترب (3/11 با شرح فتح الباری).


/m/